ABA-psychologen is aan het groeien. De aanvragen veranderen gedurende de jaren en ons beleid en aanbod daardoor ook. Om deze reden was onze naam niet meer dekkend, waardoor onze naam is gewijzigd in ABC Psychologen. Wij hebben de kinderen die bij ons in behandeling zijn, grofweg verdeeld in drie groepen. Wij hebben verschillende tijden per groep, en mogelijk drie wachtlijsten.
- de jonge kinderen (2-5 jaar) met vooral vragen rondom sociaal initiatief en communicatie. Sociaal initiatief en communicatie vormen een heel belangrijke basis bij de ontwikkeling en zijn vaak beperkt bij kinderen met ASS, trauma en/of problemen in de ouder-kind interactie
- thuiszitters of kinderen (4-10) die basis vaardigheden missen en hierdoor – deels – niet in een groepssetting kunnen functioneren. Doel hierbij zijn de basis vaardigheden om in een groep te kunnen functioneren
- jonge kinderen (4-10 jaar) die met name sociaal emotioneel basis vaardigheden missen, maar wel al in een – kleine – groep kunnen functioneren. Hier worden met name sociaal-emotionele vaardigheden aangeleerd, zoals beurtgedrag, leren communiceren met leeftijdsgenoten, spelletjes spelen, gespreksvaardigheden etcetera
Wij bieden volgens onze visie meerdere programma’s die zowel los als gecombineerd ingezet kunnen worden. Hierbij is onderzoek wel een voorwaarden voor meerdere behandelvormen.
- Onderzoek, inclusief gedragsanalyse. Het onderzoek is gericht op ontwikkeling van basis vaardigheden, cognities, sociaal emotionele ontwikkeling, prikkelverwerking, trauma en/of hechtingsrelaties
- Psycho-educatie
- BEER training
- PRT Pairing
- PRT behandeling
- ABA behandeling (combinatie van PRT en DTT)
- Environmental learning
- Schaduw programma
- Ouderbegeleiding
- Zindelijkheidsprogramma
- coaching en advies
Het proces
De start en behandeling op zichzelf bestaat uit meerdere fases. Niet alle fases hoeven doorlopen worden. De fases die doorlopen zullen worden zijn afhankelijk van meerdere factoren zoals; de hulpvraag, het niveau van het kind en de kennis van ouders.
Intake: Het intakegesprek is vrijblijvend en zal bestaan uit een gesprek met de ouder(s) van het kind. Tevens zal er een spelmoment of gesprek zijn met het kind -afhankelijk van de leeftijd en ontwikkeling- om een eerste indruk te krijgen. Op basis van de intake en een observatie zal er een observatieverslag worden geschreven waarin advies wordt uitgebracht.
Psycho-educatie: Wanneer de diagnose autisme of een andere diagnose wordt gesteld zult u veel vragen hebben, zoals “Wat is autisme?” “Waar komt autisme vandaan?” “waarom is mijn kind angstig?” “waarom is mijn kind zo snel boos?” “Wat kan ik nu doen?” en “Wat kan ik verwachten van mijn kind?”.
Tijdens psycho-educatie kunt u informatie krijgen over de sterkte kanten en behoeftes van uw kind en eventueel informatie over de zogenoemde “classificatie”. Zo wordt uitgelegd waar bepaald gedrag vandaan komt en hoe u hier mee om kunt gaan en hoe u uw kind kan stimuleren in vaardigheden.
Observatie en evaluatie: Door middel van observatie en gedragsanalyses zal er een evaluatie gemaakt worden van de zwakke en sterke ontwikkelingsgebieden van uw kind. Op basis van deze observatie en analyses kan er een Individueel Educatie Plan (IEP) geschreven worden; een programma gericht op het kind als individu om op plezierige manier vaardigheden aan te leren en te versterken en een programma voor ouders om aan te sluiten bij het kind.
onderzoek: om goede behandeling te bieden is het nodig om het gedrag van uw kind en zijn/haar omgeving goed in kaart te brengen. hiervoor kan onderzoek gedaan worden. dit kan door middel van observaties / analyses, maar ook door testen, vragenlijsten en/of interviews. hierbij kijken we naar cognitieve ontwikkeling, sociaal emotionele ontwikkeling, prikkelverwerking en eventueel trauma en/of problemen in de ouder-kind interactie.
Beertraining:
De BEER interventie staat voor Blended E-health for children at Early Risk. Het is een vorm van ouderbegeleiding, juist ook voor kinderen zonder diagnose. Bij deze methode leren we ouders de mogelijkheden en beperkingen van hun kind. Daarnaast bieden we adviezen over het stimuleren van de ontwikkeling van hun kind en waar nodig eventuele vervolg hulpverlening.
PRT paring programma: een programma die bestaat uit de eerste stap van een PRT programma, namelijk Pairing. PRT pairing is de eerste stap bij PRT waarin je goed naar je kind kijkt, je kind volgt en vanuit het volgen van deze motivatie en interesse aan te sluiten om vervolgens in contact te komen – en soms letterlijk in beeld te komen-. Wanneer er interesse is, volgt er verbinding en zal er gedurende de behandeling meer contact zijn, meer gerichtheid op materialen, personen en omgeving en komt er ruimte voor gedeeld plezier (joint attention). Dit is zo belangrijk omdat joint attention echt een intrinsieke motivatie is om contact te maken. Deze juiste aansluiting is voor elk kind belangrijk, maar bij sommige kinderen lastiger dan bij andere kinderen. Omdat deze binding zo van belang is, nemen we u als ouders ook altijd mee in deze stappen om de interactie te optimaliseren en sociaal emotionele ontwikkeling onder andere hierdoor te stimuleren.
PRT programma: 2 wekelijks Pivotal Response Training bij het kind op onze lokatie. Vanuit de motivatie van het kind zullen we gerichtheid op de omgeving en personen versterken en van daaruit de communicatieve vaardigheden stimuleren.
Ouderbegeleiding en opvoedkundige hulp: Dit zal bestaan uit het adviseren, coachen en ondersteunen van ouders bij de opvoeding en stimulering van de ontwikkeling van uw kind(eren).
Natural environmental learning: Thuis behandel programma: Op basis van het zorgplan, zal er een specifiek programma in de thuissituatie worden uitgevoerd in een 1 op 1 situatie door een hulpverlener uit ons team of door middel van coaching en advies voor ouders, zodat zij technieken thuis leren toepassen. Hierbij wordt met name bij jonge kinderen spelenderwijs veel vaardigheden aangeleerd. De intensiviteit is afhankelijk van de mogelijkheden van het gezin alsook van het ontwikkelingsniveau van het kind.
schaduw programma: Zoals de naam al zegt, zit de behandelaar in de schoolsetting / groepssetting. Hij/zij zit achter het kind als schaduw en springt bij wanneer het nodig is. De intensiviteit is afhankelijk van de mogelijkheden van het gezin en school alsook van het ontwikkelingsniveau van het kind, welke zal liggen tussen de 10-32 uur per week. Het doel is om te werken aan korte intensieve behandeling, wanneer generalisatie wat complexer is.
Adviseren en ondersteunen van professionals: Naast het adviseren en ondersteunen van ouders en trainers, kunnen ook professionals die betrokken zijn bij het kind (zoals leerkracht, logopedist) advies en ondersteuning krijgen betreft de omgang en stimulering van het kind.
Zindelijkstraining: Wanneer een kind nog niet zindelijk is, maar wel de leeftijd hiervoor heeft, is het goed om dit op te starten. Dit scheelt ouders niet alleen tijd en kosten, maar dit geeft uw kind vertrouwen omdat het weer een stapje zelfstandiger is! Bij een zindelijkheidstraining zullen wij langs komen voor een intake gesprek waarbij enkele tips en oefeningen mee gegeven worden. Vervolgens zal er een dag gepland worden waarbij er een intensieve zindelijkheidstraining gestart wordt, om het kind zo snel mogelijk zindelijk te krijgen. Ouders krijgen advies en coaching in de uitvoering van het zindelijkheidsprogramma waarna ze dit zelf verder kunnen uitvoeren.
Voorbeeld van een ABC behandel-programma
Om te beginnen zal er een intake plaats vinden van ouders met een behandelaar thuis / op onze lokatie. Op het moment dat ouders er voor kiezen om met ABC Psychologen een intensief programma op te starten, zal door de hoofdbehandelaar met ouders overlegd worden welke programma’s gecombineerd kunnen worden, zodat ouders een goede keuze kunnen maken.
De behandelaar zal thuis en/of op school komen observeren om het gedrag van het kind en interactie met de omgeving te analyseren. Er zal (kort/uitgebreid) onderzoek plaats vinden. Mede aan de hand hiervan zal er een programma geschreven worden.
Voordat het programma van start gaat, zal de behandelaar een basisworkshop geven, waarin psycho educatie en basisprincipes worden uitgelegd. Vandaar kunnen behandelaren en ouders een start maken met een behandeling.
Na 6-8 weken zal er een behandeladvies, inclusief ontwikkelingsbepaling gedaan worden op basis van observaties, gegeven behandeling, testen en vragenlijsten. Op basis hiervan wordt er een individueel educatieplan (IEP) worden opgesteld en besproken met ouders.
Om de 2-4 weken zal er een observatie plaats vinden van het kind (thuis en/of met een behandelaar (of schaduw), welke meestal deze gecombineerd zal worden met ouderbegeleiding.
Een per 3 maanden zal er met ouders, mentor en psycholoog een evaluatie gepland worden om vooruitgang te evalueren en evt nieuwe doelen op te stellen. Hierbij zal de mentor/ hoofdbehandelaar de vooruitgang in kaart brengen en ouders en betrokken trainers adviseren en coachen. Afhankelijk van de indicatie zal per 6 , 9 of 12 maanden een evaluatieverslag worden geschreven met bijpassend advies.
In eerste instantie wordt er een behandelplek afgegeven voor 3 maanden: hierbij wordt het programma en de effectiviteit beoordeeld, doelen worden besproken en als de geboden plek passend is wordt het verlengd met maximaal 9 maanden. Na het jaar zal de behandeling afgerond worden of in overleg eenmalig verlengd.